Zelené pivo, novodobá tradice České republiky
Česká republika se pyšní největší spotřebou piva na světě – přes 140 litrů na osobu za rok. Není tedy divu, že pití zeleného piva stále roste na popularitě. Pojďme se podívat na to, co zelené pivo vlastně je, proč se v České republice pije a jaká je jeho historie.
Zelené pivo je specifický druh piva, který získává svou charakteristickou zelenou barvu díky přídavku bylinného výluhu, skládající se z několika druhů bylin jako jsou kopřiva dvoudomá, máta peprná, mix mařinky a meduňky či zelený ječmen. Vedle sládků, kteří používají bylinky, najdeme mezi nimi i řadu méně poctivých pracantů, kteří využívají brilantní modř, chemicky upravené modré barvivo.
Starobrno se svou zelenou třináctkou již slaví devatenácté narozeniny, se zeleným pivem se ale můžete setkat i v Plzeňském Prazdroji a mnohých menších pivovarech. Tradice pití zeleného piva začala v roce 2006 v Brně. Podle informací z reklamních materiálů pivovaru se zdálo, že klíčovým prvkem pro chuť a barvu piva byla utajená bylinná složka. Ve skutečnosti však zelenou barvu piva zajišťovala brilantní modř, což vedlo k pokutě pivovaru za klamavou reklamu.
Podle Phila Edwardse se historie vzniku zeleného piva datuje kolem roku 1910, kdy se v americkém baru First Avenue na pípách objevilo pivo zelené barvy připravené na počest irských patriotů. V 80. letech 20. století vznikl díky studentům na univerzitní půdě v Miami „Green Beer Day“. Původně se slavil na Den sv. Patrika, ale poté, co univerzita změnila akademický kalendář a Den sv. Patrika vycházel na prázdniny, tak se termín přesunul na čtvrtek před Velikonocemi.
Původně se zelené pivo vařilo jako oslava svátku svatého Patrika v Irsku, avšak v českých zemích se stalo spíše symbolem Velikonoc a jara. Většinou se začíná prodávat na Zelený čtvrtek, ten připadá letos na 28.3. Podle tradice se na Zelený čtvrtek jedí hlavně zelené potraviny, typicky se vařily rozmanité zelené polévky a špenát. Pivovary toho využily po svém. Navíc, zelené pivo je v České republice také oblíbeným způsobem, jak přilákat turisty a zvýraznit tradiční české pivovary jako zajímavou turistickou atrakci.