Průvodce současného designu je zpátky,nakladatelství jakost hlásí dotisk knihy D.E.S.I.G.N.
Dlouho rozebraná knížka z nakladatelství jakost je opět k mání. Co je to současný design? Jak vzniká? Kdo ho navrhuje? Ilustrovaná domácí encyklopedie seriózních i groteskních návrhů popisuje příběhy vzniku sedmdesáti předmětů z dílen předních světových designérů. Čtenáři se dozví, jak se ten který předmět jmenuje, kdo je jeho autorem, na co slouží, z čeho je vyrobený a proč byl navržený tak, jak navržený byl. A to vše s lehkou a chytrou nadsázkou! Kniha je určená pro čtenáře od 7 do 99 let, napsala ji teoretička designu Ewa Solarzová a ilustrovali ji proslulí grafičtí designéři Aleksandra a Daniel Mizielinských. Poprvé kniha vyšla v českém jazyce v roce 2015, byla velmi rychle rozprodána a nyní se dočkala dotisku. Opět k mání bude od 11. prosince, objednat lze už nyní na e-shopu nakladatelství.
Knížka D.E.S.I.G.N. je výběrem 70 realizovaných návrhů od 70 předních světových návrhářů. Předměty jsou v ní řazeny chronologicky podle data svého vzniku: začíná se dnes již ikonickou židlí „model 14“ od Michaela Thoneta z roku 1859 a končí regálem „free port“ od Martiho Guixé z roku 2011. Předměty vybrala a knihu otextovala teoretička současného designu Ewa Solarzová: „Vybrat konkrétní předměty ze světa současného designu pro knížku bylo extrémně těžké. Vytvářela jsem si v hlavě seznam věcí, které v knize musí nutně být a jen z oblasti nábytku jsem se dostala na číslo 200, což bylo příliš mnoho. Vytvořila jsem si tedy pravidlo, že od jednoho designéra bude v knize vždy jen jedna věc, a že se ta věc musí dát koupit v obchodě.“
Kniha je ideálním dárkem pro kohokoli, kdo se jen trochu zajímá o svět designu nebo by se s ním chtěl začít seznamovat. Je vhodným průvodcem současného designu pro čtenáře již od 7 let. Děti zaujmou poutavé příběhy vztahující se ke každému předmětu v knize, což se projevilo už při vzniku knihy, kdy se autorka radila o výběru designových kousků se svými dětmi. “Někdy jsem výběr nechala na svých dětech – třeba u Helly Jongeriusové jsem jim ukázala dětský stůl Porcupine, který navrhla pro Vitru, tapisérie pro IKEA, mísy pro Artecniku a pohovku Polder pro Vitru. Byla jsem si skoro jistá, že vyberou mísu nebo tapisérii, protože je máme doma, ale vybraly pohovku Polder, jejíž příběh vzniku inspirovaný nizozemskou krajinou se jim líbil nejvíc.”, dodává Ewa Solarzová.
D.E.S.I.G.N. je součástí série, která se věnuje různým oborům lidské činnosti (dále vyšly ze série v nakladatelství jakost knihy D.O.M.E.K., Z.A.H.R.A.D.A. a H.U.D.B.A.). “Moc nás těší zájem o Design a jsme rádi, že jsme mohli udělat dotisk. Pro nás je tato knížka cenná výběrem představených produktů, protože ke každému z nich se váže nějaký příběh, děti tak mohou vidět do zákulisí vzniku věcí okolo nás. A že jsou některé příběhy docela bizarní!” shrnuje nakladatelka Jana Kostelecká.
Všechny knihy včetně očekávaného dotisku jsou k dispozici přímo na stránkách nakladatelství www.jakost.net
Ukázka z knihy – příběh mravenčí židle (ANT chair / Arne Jacobsen)
Dříve než Arne Jacobsen začal navrhovat tuhle židli, zeptal se sám sebe: jaké židle vlastně lidé potřebují? A hned si také odpověděl: MALÉ, aby se vešly do čím dál menších kuchyní; LEHKÉ, aby se daly snadno přenášet; no a pochopitelně LEVNÉ. A pak už prostě jen tyto podmínky splnil. První z nich dokonce dvakrát, protože Arneho židle se dají skládat jedna na druhou, aby zabíraly ještě méně místa. Prohlédněte si jejich tvar, nepřipomínají vám mravence se zdviženou hlavou? Právě díky tomu dostaly svůj název: ant znamená v angličtině mravenec. Pan Jacobsen dal svým mravencům tři nohy (dvě zadní a jednu přední). Šéfové firmy, pro kterou návrh připravil, si ale mysleli, že nikdo nebude kupovat třínohou židli, a odmítli je vyrábět. Arne se ale nechtěl vzdát: prohlásil, že jestli se jeho mravenec neprodá, sám odkoupí od továrny všechny vyrobené kusy. Naštěstí nic takového nebylo potřeba, židle Ant se stala nesmírně populární. Dnes ji lze koupit i se čtyřmi nohami, nicméně čtyřnohá verze (pro pochybovače) se začala vyrábět teprve po designérově smrti.