Druhý život plastu. Česká značka PLASTLO vyrábí nábytek z odpadu
Nacházíme se v době, kdy musíme přemýšlet nad svých chováním více než kdy dřív. Třídění odpadu či šetrnost k vodě by se měla stát novým standartem. Nejen díky tomu nás zaujala nová česká značka PLASTLO, která vychází z principů cirkulární ekonomiky, kdy se odpad stává zdrojem. PLASTLO se zrodilo v době, kdy nebylo možné obejmout své blízké. Kdy se ale také do Benátek vrátily labutě a z Kathmandu se vytratil smog. Je tedy očividné, že změna může nastat, když se do toho pustíme společně. Značka nabízí odkládací stolky z recyklovaného plastu, ale i interiérový design na míru nebo odřezky desek pro individuální projekty, aby ani kousek nezůstal nazbyt a výrobní cyklus se uzavřel. Udržitelnost se propisuje do všech kroků od materiálů přes výrobu až po obaly produktů.
Desky se vyrábí ze 100% recyklovaného i recyklovatelného plastu. Použít lze tvrdší typy plastu, jako jsou obaly od kosmetiky nebo víčka z PET lahví. Nohy z ohýbaných kovových trubek odkazují k české tradici funkcionalistického nábytku. Vznikají uprostřed Hostýnských hor ve firmě Kovonax (dříve Slezákovy závody), jejíž historie sahá až do roku 1908. Spojení zpracování odpadu a tradičního řemesla symbolizuje úzký vztah inovace s tradicí.
Misí PLASTLO je vytvářet smysluplné produkty a inspirovat tak k docenění všech zdrojů, které máme k dispozici. „Optikou cirkulárního designu se odpad stává zdrojem. Opět nabývá na hodnotě, navrací se do oběhu a kruh se tak uzavírá. Chceme ukázat, že se ze starého plastu dají vytvořit krásné a užitečné věci,“ říká Tereza Suntychová, zakladatelka PLASTLO.
Šetrné nakládání se zdroji je v době ekologické krize naprosto zásadní. Smysluplnou cestou ke změně může být kromě odpovědného spotřebního chování nebo státních regulací také design. Značky, které ukáží, že to jde i jinak, mají potenciál ovlivnit jak své zákazníky a podporovatele, tak i další hráče na trhu. Ohleduplnost k přírodě a ekonomický prospěch totiž mohou fungovat pospolu.
Dříve byl plast hodnotným materiálem, dnes jím opovrhujeme. Stal se součástí každodenního konzumu, což se promítá do alarmujících dat. Vyprodukovali jsme 7 miliard tun plastového odpadu, z čehož většina leží v přírodě a na skládkách, nebo byla spálena, recyklací projde pouhých 9 %.
Pro zdůraznění hodnot jako autenticita a inovace má každý stolek PLASTLO svou vlastní digitální identitu na blockchainu díky partnerství s americkou technologickou firmou Real Items. Zápis na blockchainu slouží podobně jako certifikát autenticity. Stačí naskenovat QR kód z etikety a zobrazí se informace o produktu spolu s daty o zapsání do blockchainu.